torsdag 13. juli 2017

Håndarbeids veske

Er på jakt etter en håndarbeid veske /bag som jeg kan bruke på strikke/ håndarbidstreff  da jeg ikke har noe annet en mine egene vesker. 
Så i helga begynte jeg så vidt det var på en heklet veske hjemme hos kjæresten. 
Det ble 18 runder der før jeg fortsatte på den hjemme på søndagen. 
Så ble det noen timer både mandag og onsdag. 
Tirsdag var jeg ikke ledig for noe håndarbeid før utpå kvelden for da gikk jeg meg en god lang tur. 
Men den ble ferdig etter noe hekling her og der i går , da fikk jeg heklet opp hanken . 
Så nå er den klar for håndarbeidetreff i kveld med en bunt hyggelige mennesker på Unionen. 

Jeg har egentlig ikke noe fasit på vesken men har rablet ned hva jeg gjorde under veis . og vifte mønstret har jeg brukt fra et tidligere prosjekt jeg har gjort. 



Slik har jeg heklet vesken : 

Startet med og lage en magisk løkke og heklet 20 staver i ringen før jeg strammet til. 
Runde 2 : økte med to staver i første stav så en stav i neste , to staver , en stav i neste .slik ble gjort runden ut. 
Runde 3 : samme to staver i første stav , men så to enkle staver for så to staver i neste igjen . 
Runde 4 :  2 staver i første stav, 1 stav i hver av de 3 neste stavene  
Runde 5.-10.: Heklet som over, men det økes fortsatt med 10 staver for hver omg på samme måte.
Runde 11 : Hekle en stav i hver stav men øk og to staver fordelt over . 
Runde 12-18: Hekler nå bare rundt og rundt uten å øke. 


Nå ville jeg ha mønster i vesken så fant et vifte mønster jeg har brukt før. 
Her er det :  
1 lm, 1 fm i første stav , hopp over 3 staver , i neste stav hekles det 9 dobbelt -staver  (1 vifte), hopp over 3 staver , 1 fm i neste stav -  gjenta ut runden men siste gang avsluttes med 1 kjm i 1.fm  



Etter vifte mønstret har jeg startet opp med staver igjen og og få en litt fast kant rundt før jeg begynner på hanken. 

Hanken har jeg heklet ut av det blå. Telte opp staver og delte det på 4 for og finne ut hvor jeg skulle starte på hanken. 
På min ble det 33 staver på hver side til starten på hanken. 
Heklet så en runde og minsket en stav på neste runde slik gjorde jeg til det var igjen ti staver . da heklet jeg til ønsket lengde på ene siden. 
Så ble det gjort det samme på andre siden . Da begge sidene var ferdig heklet jeg de sammen på toppen med kjedemasker.  

Tada - fest tråder og du har nå en helt ny romslig veske. 








Jeg har brukt hekle nål 5 og garn type ; Pingouin Onde  ( bestående av 90% coton og 10% Viscose
Hvert nøste har 40 gram og 60m . Ble brukt 8 nøster totlt




Hadde vært gøy og sett deres resultat om dere lager denne vesken .





Er det noen som har tips til hvor i nær området av Drammen-Nedre Eiker som selger litt romslig og god håndarbeids bag.

Legg gjerne ved en link i kommentar feltet i bloggen.



Ønsker dere en fortsatt fin fin dag .


Nyt sola dere som har muligheten til det.