tirsdag 11. juli 2017

Heklet skjørt


Av en eller annen merkelig grunn har jeg fått helt dilla på skjørt og kjoler . 
Så det har blitt heklet litt skjørt i det siste. 

Dette skjørtet her er heklet i demi blått Karisma garn . Brukte heklenål 4.5



Skjørt: Det startes øverst og hekles nedover til ferdig mål. 
Hekle 121 løse lm på nål 4,5 med Karisma og sett dem til en ring med 1 kjm - NB: Lm-raden skal måle ca 72 cm. 
Første omg hekles slik (= 1.rad i Diag.1): 
5 lm (= 1 dbl-st + 1 lm), * hopp over 2 lm, i neste lm hekles det 5 dbl-st, 1 lm, hopp over 2 lm, 1 dbl-st i neste lm, 1 lm, hopp over 2 lm, i neste lm hekles det 3 dbl-st, 1 lm, hopp over 2 lm, 1 dbl-st i neste lm, 1 lm, hopp over 2 lm, i neste lm hekles det 3 dbl-st, 1 lm, hopp over 2 lm, 1 dbl-st i neste lm, 1 lm, hopp over 2 lm, i neste lm hekles det 3 dbl-st, 1 lm, hopp over 2 lm, 1 dbl-st i neste lm, 1 lm *, gjenta fra *-* 4 ganger til og avslutt med 1 kjm i 4.lm på beg av omg.
Neste omg hekles slik (= 2.rad i Diag.1): 
5 lm (= 1 fm + 4 lm), * 1 fm i den midterste av de 5 st i st-gruppen, 4 lm, 1 fm i den ene st, 3 lm, 1 fm i den midterste av de 3 st i st-gruppen, 3 lm, en fm i den ene st, 3 lm, 1 fm i den midterste av de 3 st i st-gruppen, 3 lm, 1 fm i den ene st, 3 lm, 1 fm i den midterste av de 3 st i st-gruppen, 3 lm, 1 fm i den ene st, 3 lm *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 kjm i den 1. av de 5 lm som ble heklet på beg av omg. 
Fortsett slik etter Diag.1. Mnst vil etter hvert øke i bredden. Når Diag.1 er heklet 1 gang skal det være 5 dbl-st i hver dbl-st-gruppe. Videre fortsettes det med Diag.2 (dvs at mnst ikke økes videre i bredden). Når arb måler ca 40 cm fra oppleggskanten (evt ved ønsket lenge) - avpass etter en omg med lm-buer - klippes tråden.
Tre et silkebånd opp og ned gjennom den andre raden ovenfra med dbl-st-grupper (dbl-st-gruppene skal synes fra retten).



Diagram

= 1 lm
= 1 fm
= 1 dbl-st



Slik ble mitt ferdige prosjekt. Er fortsatt usikker på om jeg vil ha silkebånd eller bruke det lille fletta belte jeg har . Må bare prøve meg frem litt. 




Full og hel oppskrift finner du på Drops